Pomorskie Forum Młodzieżowe. Temat: dostępność edukacji dla osób z niepełnosprawnościami. Zapraszamy!

Pomorskie Forum Młodzieżowe. Temat: dostępność edukacji dla osób z niepełnosprawnościami. Zapraszamy!

16 marca 2023

Sopocka Akademia Nauk Stosowanych (dawniej Sopocka Szkoła Wyższa) od stycznia 2020 r., w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, realizuje projekt Sopocka Szkoła Wyższa – Uczelnia bez barier!. W ramach tego przedsięwzięcia we współpracy z Młodzieżowym Sejmikiem Województwa Pomorskiego oraz kilkoma innymi partnerami społecznymi postanowiliśmy zorganizować Pomorskie Forum Młodzieżowe.

Jesteśmy uczelnią zawodową gdzie studiują m.in. przyszli projektanci placówek oświatowych. Chcemy zatem usłyszeć głos młodzieży, który pozwoli nam poznać skalę problemu dostępu do edukacji, który dotyka osoby z niepełnosprawnościami. Zależy nam, by współdziałać z instytucjami odpowiedzialnymi za dostosowanie przestrzeni publicznej do potrzeb wszystkich osób chcących rozwijać się i kształcić bez przeszkód i barier.


Minęły trzy lata od wejścia w życie ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, która wówczas budziła dyskusje na temat poprawy warunków życia i funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację, m.in. ze względu na niepełnosprawność lub obniżony poziom sprawności z powodu wieku czy choroby.

Po wprowadzeniu zmian i działań przez różnego rodzaju instytucje temat dostępności stał się tematem mało medialnym i przegrywającym z innymi, obecnie modnymi, tematami. Mimo, iż problem spowszedniał, to jednak nie zniknął. Na co dzień wiele osób wciąż zmaga się trudnościami dostępności, np. przy wyborze szkoły średniej – kierując się nie jej poziomem czy jakością edukacji, ale tym czy w budynku placówki jest winda. Dodatkowo osoby z ograniczeniami (niedowidzące, z zespołem Aspergera itd.) cały czas funkcjonują w systemie edukacyjnym wśród innych osób. Ważne jest zatem, aby edukować młodzież i wypracowywać takie modele wspólnego funkcjonowania w jednej przestrzeni, które będą dopasowane do każdego.